Damco9

Type: Sleepboot
Scheepsnaam: Damco 9 - L.A. VAN GUNSTEREN
MOTOR – PK: sulzer – 3 x 720 PK

Afmeting: 60,30 X 9,14 M


Een sleepboot is een vaartuig dat gebouwd is om andere vaartuigen te slepen. Deze sleepboot behoorde tot de riviersleepboten, meestal ‘boven-’ of ‘strekke-boten’ genoemd. De bovenboot was een sleepboot met een sterkte variërend tussen de 400 en 4000 pk, particulier of van een rederij. De boten met grote vermogens waren vrijwel allemaal van een rederij, zogenaamde Firma-boten. Alle boten waren voorzien van strangenlieren, met draadtrommels variërend van twee tot acht stuks, waarop de sleepdraden zaten door de vakman ‘strangen’ genoemd. Ze verschilden in lengte en dikte naargelang het vermogen van de sleepboot. De No. 1-strang was het dikst (± 32 mm) en ± 200 m lang. De No. 8-strang was het dunst (± 22 mm) en het langst, 1500 á 1600 m. Het diameterverschil had twee redenen. In de eerste plaats hoe langer een strang was, hoe meer rek (dus minder snel breken). In de tweede plaats: hoe dunner, hoe soepeler en lichter de strang. De grote Rijnsleepboten konden stroomopwaarts wel tot acht sleepschepen slepen.

Door de invoering van de duwvaart kwam er in de jaren de zestig van de vorige een einde aan de periode van sleepvaart. De grote Rijnsleepboten werden of gesloopt of omgebouwd tot duwboot of rivier-cruiseschip.

De DAMCO 9 – L.A. VAN GUNSTEREN was één van de mooiste sleepboten van de Damco Scheepvaartmaatschappij NV in Rotterdam. Deze rederij had in de vorige eeuw een enorme vloot van eigen sleepschepen en sleepboten. Alsmede een groot aantal vracht- en tankschepen met eigen voortstuwing. Damco is in 1974 geheel opgegaan in de Nedlloyd. De sleepboten en vrachtschepen waren inmiddels grotendeels afgevoerd, terwijl de tankers overgingen naar de Nedlloyd Rijn- en Binnenvaart.

De DAMCO 9 – L.A. VAN GUNSTEREN werd uiteindelijk opgelegd in Rotterdam en is in 1973 gesloopt bij  Heyghen in Gent.

Over de rederij Damco is door vereniging ‘De Binnenvaart’ in eigen beheer een special uitgebracht. Hierin staat de historie van deze rederij uitgebreid beschreven en het is voorzien van tientallen unieke foto’s. De special is te koop in het Binnenvaartmuseum.



1 / 7
Opvarend in Gernsheim. Foto: G. Dexheimer (1964)
2 / 7
Duidelijk zijn hier de strangen te zien. Foto: G. Dexheimer (1964)
3 / 7
Opvarend in Mannheim Foto: Wilk/archief G. Dexheimer
4 / 7
DAMCO 9 met sleep opvarend in Unkel
5 / 7
Afgemeerd op de Bovenrijn. Reeds voorzien van een radar
6 / 7
Op- en afvarende Damcoslepen. Tekening: J. van ‘t Verlaat
7 / 7
De Damco special is te koop in het Binnenvaartmuseum

Eerst bekende gegevens:

- Gebouwd met de naam Damco 9 – L.A. van Gunsteren
- EU Nummer: 2307491
- Bouwjaar: 1950
- Bouwwerf: De Waal in Zaltbommel 
- 1ste eigenaar: Damco Scheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam
- Nationaliteit: Nederland

Zie voor meer info de databank ‘De Binnenvaartschepen’: klik hier