Erasmus

Type: riviercruiseschip
Scheepsnaam: erasmus
MOTOR – PK: scania – 3 x 532 pk
Afmeting: 104,50 X 11,40 M


Een riviercruiseschip is een schip dat is ingericht voor het vervoer van personen met de mogelijkheid tot het verblijf aan boord in hutten voor meerdere dagen. Dat men bij de cruisevaart over binnenwateren in de beginjaren iets anders moet voorstellen dan bij de huidige schepen is wel duidelijk. Het reisje langs de Rijn is uitgegroeid tot cruises met luxueuze schepen op de Europese rivieren. Sinds de grenzen met Oost-Europa geopend zijn is een tocht van de Rijn naar de Donau tot aan de Zwarte Zee mogelijk geworden. De schepen zijn in de loop der jaren steeds luxer geworden. De huidige generatie ‘river-cruisers’ zijn complete vijfsterren hotels.

Globaal is de riviercruisevaart in de vorige eeuw in te delen in vijf periodes. In de eerste periode (begin 1950) werden kleine vrachtschepen (van rond de 200 ton) primitief verbouwd. Het vrachtruim werd schoongeboend, op het achterste gedeelte werd een kleine houten opbouw geplaatst. Dit gedeelte deed dienst als salon. Het voorste deel van het ruim deed dienst als slaapzaal. Hierin werden stapelbedden geplaatst en als scheiding tussen het dames- en herenverblijf werd midscheeps over de scheerstok een dekzeil gehangen. Zo ging dat in die tijd nog.

In de tweede periode (eind vijftiger jaren) werden de vrachtschepen voorzien van een grotere houten opbouw en de slaapzaal werd voorzien van aparte slaaphutten. Omdat dit meer ruimte innam dan voordien werden de schepen veelal verlengd of charterde men grotere schepen van rond de 300/400 ton. De vrachtschepen voeren 's zomers met passagiers (vnl. sociaal toerisme) en 's winters met vracht. Het opbouwen van deze schepen nam echter steeds meer tijd in beslag. Dit was ook de reden dat sommigen de opbouw ook 's winters lieten staan. Het schip lag dan gedurende de wintermaanden stil.

In de derde periode (in de zestiger jaren) kregen de vrachtschepen een vaste opbouw en werden de passagiers enkel nog in hutten ondergebracht. In deze periode werden ook veel motorsleepboten omgebouwd tot passagiersschip en kwamen de eerste origineel gebouwde cruiseschepen in de vaart.

In de vierde periode werden de hutten luxer en werden ze alle voorzien van een eigen douche en toilet. Dit hield wel in dat men minder passagiers vervoerde, maar men had meer leefruimte. Gedurende de laatste periode vond een overgang plaats van folderreizen naar charterreizen. Thans is het mogelijk dat het schip, voordat het in de vaart komt, reeds voor de eerste jaren gecharterd is door een buitenlandse reisorganisatie. Het risico van een dergelijke grote investering wordt daardoor niet meer geheel door de eigenaar gedragen. Iets wat de pioniers in de cruisevaart wel voor lief moesten nemen.

De Stichting Watertransport (SWT) was één van de pioniers in de riviercruisevaart. Reeds in 1948 werd het vrachtschip AMBULANT tijdelijk omgebouwd tot vakantieschip. In de jaren daarna voeren er steeds meer schepen in de zomer voor de SWT. In 1963 liet de SWT in eigen beheer een vrachtschip ombouwen tot riviercruiseschip. In 1964 kwam dit als MR. JAN ELSHOUT in de vaart. In 1979 kwam voor de SWT het eerste nieuw gebouwde schip, de Mr. Cornelis W. Kroes, in de vaart. De ERASMUS was in 1995 het tweede in eigen beheer nieuw gebouwde cruiseschip.



1 / 7
De AMBULANT in 1949 omgebouwd voor de SWT - Foto: archief SWT
2 / 7
De jaren vijftig van de vorige eeuw - Foto: archief SWT
3 / 7
De (tijdelijk) omgebouwde ELISABETH – Foto: Bubenheim
4 / 7
Tweepersoonshut uit de jaren 50 – Foto: archief SWT
5 / 7
De ERASMUS in Rotterdam - Foto: archief SWT
6 / 7
De ERASMUS op de Donau – Foto: G. Dexheimer (1996)
7 / 7
Na 1992 was ook een reis op de Donau mogelijk - Foto: G. Dexheimer (1996)

Eerst bekende gegevens:

- Gebouwd met de naam Erasmus
- EU Nummer:2321655
- Bouwjaar:1995
- Bouwwerf: St. Barbara in Eisden (België)  
- 1ste eigenaar: Watertransport (WT) Cruises in Rotterdam
- Nationaliteit: Nederland

Zie voor meer info de databank ‘De Binnenvaartschepen’: klik hier