Karbouw

Type: DUWBOOT
Scheepsnaam: karbouw
MOTOR – PK: deutz – 2 X 630 pk
Afmeting: 36,45 X 8,36 M


Een duwboot is een motorvaartuig dat gebouwd is om andere schepen, voornamelijk duwbakken, voort te duwen als hecht samenstel. Dit laatste betekent dat de vaartuigen met kabels strak aan elkaar zijn gekoppeld, zodat het totaal zich in feite gedraagt als één vaartuig.

In 1957 deed de duwvaart op de Rijn haar intrede. De enorme duweenheden zijn inmiddels een net zo vertrouwd beeld geworden in de Rijnvaart als destijds de slepen bestaande uit een sleepboot met soms wel 10 sleepschepen in aanhang. Niet alleen de grote duwvaart, maar ook de kleine duwvaart, heeft zich een plaats weten te veroveren op de binnenwateren.

Twee Nederlandse en twee Duitse rederijen, respectievelijk de NV Nederlandsche Rijnvaart Vereeniging en de NV Handels- en Transportmaatschappij ‘Vulcaan’, Fendel Schiffahrts AG en Raab Karcher GmbH lieten in 1957 voor gezamenlijke rekening de duwboot Wasserbüffel en vier duwbakken bouwen. De afmetingen van de bakken waren 64,00 m lang, 9,20 m breed met een diepgang van 2,75 m. De tonnage per bak bedroeg 1310 ton. Op 3 september 1957 liep de duwboot van stapel, waarna al snel daarna de technische proefvaart en de overdracht volgden. Op zondag 3 november vertrok de Wasserbüffel met vier geladen bakken vanuit Rotterdam naar Duisburg.

De Wasserbüffel was echter niet de eerste duweenheid die de Rijn bevoer. Dit was de omgebouwde motorsleepboot President Herrenschmidt van de Franse rederij CGNR uit Straatsburg. Na een aantal proefvaarten op de Amer en de Noord vertrok de President Herrenschmidt op 14 september 1957 uit Wesseling met de met briketten geladen duw-/sleepschepen NAVIS 3 en NAVIS 4 naar Straatsburg. Op 18 september kwam de duweenheid daar in haar thuishaven aan.

In 1973 werd de duwboot Wasserbüffel verkocht aan particuliere eigenaren; zij werd herdoopt in Karbouw. Hiermee was de vierbaksduwvaart niet meer alleen een aangelegenheid van de grote rederijen. In 1997 heeft vereniging ‘De Binnenvaart’ een poging ondernomen om deze historische duwboot te kunnen behouden als cultureel erfgoed. Helaas leed dit plan schipbreuk en volgde uiteindelijk de sloop in 1998.

Over de geschiedenis van ‘Vijftig jaar duwvaart in West-Europa’ is door vereniging ‘De Binnenvaart’ in eigen beheer een boek uitgebracht. Hierin staat de historie van de duwvaart uitgebreid beschreven en het is voorzien van tientallen unieke foto’s. Het boek is te koop in het Binnenvaartmuseum.



1 / 11
Proefvaart ter hoogte van de Loreley – Foto: Bubenheim
2 / 11
Proefvaart ter hoogte van de Loreley – Foto: Bubenheim
3 / 11
In de opvaart met 4 duwbakken
4 / 11
In de afvaart als zwaluwstaart-formatie
5 / 11
In 1957 was er ook nog stoomvaart
6 / 11
In 1957 was dit een bijzonderheid in de havens
7 / 11
Vanaf 1973 als KARBOUW in de vaart
8 / 10
De KARBOUW in 1984 – Foto: L. Schuitemaker
9 / 11
Vanaf 1991 als EXPRES in de vaart – Foto: T. v/d Zee
10 / 11
Uiteindelijk gesloopt als ZWABO I in 1998 – Foto: G. Schuth
11 / 11
Het boek ‘Vijftig jaar duwvaart in West-Europa’ is te koop in het Binnenvaartmuseum

Eerst bekende gegevens:

- Gebouwd met de naam Wasserbüffel
- Bouwjaar:1957
- Bouwwerf: Chr. Ruthof in Mainz-Kastel (Duitsland)
  
- 1ste eigenaar: Raab Karcher Reederei GmbH in Dbg-Ruhrort
- Nationaliteit: Duitsland

Zie voor meer info de databank ‘De Binnenvaartschepen’: klik hier