Leoville1

Type: fransemotor
Scheepsnaam: leoville
LAADVERMOGEN: 890 TON

MOTOR – PK: enterprise – 480 PK
Afmeting: 73,50 X 8,16 M


De Fransemotor is een scheepstype dat na de Tweede Wereldoorlog van grote betekenis is geweest voor de wederopbouw van West-Europa door het vervoer met de nationale en internationale binnenvaart.

Als we over de Fransemotor spreken, dan hebben we het eigenlijk over twee verschillende scheepstypes, namelijk de kleine Fransemotor met een tonnage van circa 720 ton en een lengte van 63,31 m en de zogenaamde grote Fransemotor van 73,50 m lengte en een tonnage van ongeveer 900 ton. De breedte van het kleine schip is 7,10 m en de grote Fransemotor is een meter breder. Ze zijn allemaal uitgerust met 480 pk Enterprise dieselmotor van Amerikaanse makelij uit San Francisco. Het gaat hier om twee series van totaal 120 standaard-schepen die in Amerika en Canada geprefabriceerd zijn. De tekeningen van de kleine Fransemotor werden in 1939 gemaakt op de tekentafels van scheepswerf De Biesbosch in Dordrecht. Met de besprekingen voor de bouw van deze schepen is tijdens de oorlogsjaren in 1943 een aanvang gemaakt. Van het kleine type zijn er 25 gebouwd en van de grote 95.

Marshallhulp
Toen Amerika na de oorlog met het Marshall-hulpplan kwam, werd de levering van een gedeelte van deze schepen in het kader van het Marshallplan ingepast omdat Frankrijk een deel van de haar toegezegde hulp in de vorm van transportmiddelen verkoos. Alle 120 Amerikaans-Canadese motorschepen werden eigendom van de Franse staat en kwamen dan ook onder de Franse vlag te varen; ze werden daarom Fransemotor genoemd.

Grote Fransemotor
Het ontwerp van de grote Fransemotor was afkomstig van de Zwitserse scheepsbouwmeester A.J. Ryniker uit Basel. Deze schepen werden als bouwpakketten vanuit Canada en Amerika aangeleverd.

Zowel de LEOVILLE als het museumschip MAROT behoren tot het type grote Fransemotor. In beide schepen draait nog steeds de originele 480 pk Enterprise motor.



1 / 8
De LEOVILLE als model – Foto: L. Schuitemaker
2 / 8
De LEOVILLE in Mannheim op 11-09-1953 – Foto: Wilk-archief G. Dexheimer
3 / 8
De LEOVILLE in Mannheim op 11-09-1953 – Foto: Wilk-archief G. Dexheimer
4 / 8
De LEOVILLE in Kaub – Foto: archief W. Keizer
5 / 8
De MAROT in Mannheim op 10-07-1953 - Foto: Wilk-archief G. Dexheimer
6 / 8
De MAROT onderweg naar Dordrecht – Foto: L. Schuitemaker (19-07-2018)
7 / 8
De LA BOHEME - OOSTERWIJK en MAROT zijn afgemeerd in de haven van Leefwerf De Biesbosch in Dordrecht – Foto: L. Schuitemaker (27-11-2020)
8 / 8
De 480 pk Enterprise van de MAROT is nog in perfecte staat

Eerst bekende gegevens:

- Gebouwd met de naam: Leoville
- Bouwjaar:1951
- Bouwwerf: De Biesbosch in Dordrecht 
  
- 1ste eigenaar: Ste pour le Reconstrucion & le Renouvellement du Pare Fluvial in Paris
- Nationaliteit: Frankrijk

Zie voor meer info de databank ‘De Binnenvaartschepen’: klik hier