MISSISSIPPISchaal 1:50

Type: Motorvrachtschip
Scheepsnaam: MISSISSIPPI
Laadvermogen: 1594 ton
Afmeting: 86 x 11 m
Motor: Sulzer – 2 x 600 pk



In 1956 besloot de Schweizerische Reederei AG (SRAG) een groot nieuwbouwprogramma uit te voeren. Tien grote motorvrachtschepen, met de voor die tijd forse afmetingen van 86 m lang en 11 m breed werden bij scheepswerf Jos Boel in Temse besteld. De schepen van rond de 1600 ton werden van Sulzer-motoren voorzien, twee stuks van elk 600 pk. Met 1200 pk kon gesleept worden en de schepen werden dan ook voor het slepen uitgerust. De tien motorvrachtschepen die de namen van grote rivieren kregen, werden voorzien van radar en marifoon. Zware pontonluiken zorgde voor de ruimafdichting. De stroomschepen kwamen in de jaren 1957 en 1958 in de vaart, met als eerste de ZAMBESI op 11 mei 1957. Daarna volgden de ORINOKO, AMAZONAS, COLORADO, GANGES, INDUS, MISSISSIPPI, PARANA, KONGO en de RIO GRANDE. Begin 1970 werden de stroomschepen van duwhorens voorzien om de eigen duwbakken van de SRAG als koppelverband te duwen. Vanaf midden tachtiger jaren werden de eerste schepen verkocht, voornamelijk aan particuliere eigenaren in Nederland en België.



1 / 6
Achterschip MISSISSIPPI – Foto: L. Schuitemaker
2 / 6
Voorschip MISSISSIPPI met duwsteven - Foto: L. Schuitemaker
3 / 6
Koppelverband MISSISSIPPI & COLUMBIA
4 / 6
MISSISSIPPI als HENRI-R – Foto: G. Schuth
5 / 6
MISSISSIPPI als HENRI-R – Foto: G. Schuth (22-09-1986)
6 / 6
MISSISSIPPI als YVETTE in Kaub – Foto: G. Schuth

Eerst bekende gegevens:

- Gebouwd met de naam Mississippi
- EU Nummer: 7000553
- Bouwjaar: 1958
- Bouwnummer: 1356
- Bouwwerf: Jos Boel & Zn., Temse, België 
- 1ste eigenaar: Schweizerische Reederei AG in Basel
- Nationaliteit: Zwitserland

Zie voor meer info de databank ‘De Binnenvaartschepen’: klik hier