Triton

Type: Sleepboot
Scheepsnaam: triton
MOTOR – PK: werkspoor – 2 x 750 PK
AFMETING: 63,60 X 9,10 M


Een sleepboot is een vaartuig dat gebouwd is om andere vaartuigen te slepen. Deze sleepboot behoorde tot de riviersleepboten, meestal ‘boven-’ of ‘strekke-boten’ genoemd. De bovenboot was een sleepboot met een sterkte variërend tussen de 400 en 4000 pk, particulier of van een rederij. De boten met grote vermogens waren vrijwel allemaal van een rederij, zogenaamde Firma-boten. Alle boten waren voorzien van strangenlieren, met draadtrommels variërend van twee tot acht stuks, waarop de sleepdraden zaten door de vakman ‘strangen’ genoemd. Ze verschilden in lengte en dikte naargelang het vermogen van de sleepboot. De No. 1-strang was het dikst (± 32 mm) en ± 200 m lang. De No. 8-strang was het dunst (± 22 mm) en het langst, 1500 á 1600 m. Het diameterverschil had twee redenen. In de eerste plaats hoe langer een strang was, hoe meer rek (dus minder snel breken). In de tweede plaats: hoe dunner, hoe soepeler en lichter de strang. De grote Rijnsleepboten konden stroomopwaarts wel tot acht sleepschepen slepen.

Door de invoering van de duwvaart kwam er in de jaren de zestig van de vorige een einde aan de periode van sleepvaart. De grote Rijnsleepboten werden of gesloopt of omgebouwd tot duwboot of rivier-cruiseschip.

De TRITON was één van de mooiste sleepboten van de Nederlandsche Rijnvaartvereeniging (NRV) in Rotterdam. De NRV, in binnenvaartjargon de ‘Steenkolen’ genoemd, was drieëntachtig jaar een begrip en een van de grootste Rijnrederijen van Nederland. De NRV heeft totaal 281 sleepschepen, 64 stoomsleepboten, 14 motorsleepboten, 30 motorschepen, 2 duwboten, 2 havenduwboten, 24 duwbakken en vele andere vaartuigen in beheer gehad.

De TRITON was tot februari 1966 in de vaart en werd daarna opgelegd. Vanaf 1982 was zij in gebruik als kantoorschip. In 1991/92 is zij bij Bozagro BV in Rotterdam omgebouwd tot cruiseschip Victoria Cruziana. Vanaf 2009 vaart zij als HORIZON in de riviercruisevaart. De opbouw van de TRITON werd op een ponton geplaatst en is later als trainingsschip voor veiligheidstrainingen in gebruik genomen.



1 / 9
De TRITON (voor) en de NJORD als model – Foto: L. Schuitemaker
2 / 9
De TRITON opvarend met sleep in Kaub
3 / 9
De TRITON in Gernsheim – Foto: G. Dexheimer (1963)
4 / 9
ADuidelijk zijn hier de strangen te zien - Foto: G. Dexheimer (1963)
5 / 9
Als kantoorschip in Rotterdam – Foto: L. Schuitemaker (1990)
6 / 9
De opbouw wordt op een ponton geplaatst – Foto: H. Schuitemaker (25-04-1992)
7 / 9
Ombouw tot cruiseschip in Rotterdam – Foto: L. Schuitemaker (13-05-1992)
8 / 9
Het cruiseschip HORIZON op Koningsdag in Dordrecht – Foto: L. Schuitemaker (27-04-2015)
9 / 9
Uit de opbouw ontstond het trainingsschip ZEUS - Foto: L. Schuitemaker (Amsterdam 03-09-2019)

Eerst bekende gegevens:

- Gebouwd met de naam Triton

- EU Nummer: 2309645
- Bouwjaar: 1956
- Bouwnummer:505
- Bouwwerf: Bodewes in Millingen a/d Rijn
- 1ste eigenaar: Nederlandsche Rijnvaartvereeniging NV in Rotterdam
- Nationaliteit: Nederland

Zie voor meer info de databank 'De Binnenvaartschepen': klik hier