VITRINE RODE KRUIS SCHIP J. HENRY DUNANT

VITRINE RODE KRUIS SCHIP J. HENRY DUNANT


Menigeen herkent hem vast nog: het hospitaalschip J. Henry Dunant van het Rode Kruis. Vanaf 1959 zijn er drie hospitaalschepen onder deze naam in de vaart geweest. Omdat er steeds minder boekingen waren is het schip in 2016 door het Rode Kruis uit de vaart genomen en verkocht. Vereniging ’De Binnenvaart’ heeft van het Rode Kruis een aantal herinneringen aan deze bijzondere schepen gekregen en deze in een vitrine tentoon gesteld.

HET NEDERLANDSE RODE KRUIS EN HAAR SCHEPEN.
Al in het begin van de vijftiger jaren van de vorige eeuw ontstond bij een groep medici, onder leiding van de Overijsselse arts F. Delhez, en andere bij de gezondheidszorg betrokken personen het denkbeeld om voor thuisliggende patiënten vaartochten te organiseren. In 1951 werd, met het hiervoor gecharterde mps GELDERLAND, één tocht gemaakt. In de daarop volgende jaren, tot 1958, werd het mps Kasteel Staverden voor diverse vakantietochten afgehuurd.

De eerste J. HENRY DUNANT - zie voor meer info J. HENRY DUNANT - De Binnenvaart
In 1958 gaf het Nederlandse Rode Kruis (NRK) opdracht, aan de scheepswerf Bodewes te Millingen, een speciaal hospitaalschip te bouwen. Het NRK werd hiertoe in staat werd gesteld door het Rampenfonds en het Nederlandse bedrijfsleven. Op 14 maart 1959 vond de tewaterlating van dit schip plaats en in juni 1959 kwam de (eerste) J. Henry Dunant in de vaart. Het eerste eigen schip was ingericht voor het verblijf van geheel bedlegerige mensen en had 4 slaapzalen met 16 tot 22 patiënten. Het schip kon tevens dienst doen als evacuatieschip, drijvend hospitaal en als depot voor hulpgoederen. Alhoewel het schip een succes was, begon men begin jaren zeventig de behoefte aan nieuw schip te krijgen. Modernere medische inzichten in de zestiger jaren hadden tot gevolg dat een groot deel van de patiënten, die voordien volledige bedrust voorgeschreven hadden gekregen, meer mobiel moesten zijn. Aan boord van het oude schip ontbrak hiervoor de benodigde ruimte.

De tweede J. HENRY DUNANT - zie voor meer info J. HENRY DUNANT - De Binnenvaart
De bouw van het nieuwe schip werd na een open inschrijving gegund aan de Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij. Op 12 februari 1972 vond de kiellegging plaats en op 4 november van hetzelfde jaar de tewaterlating. Het schip werd in de daaropvolgende maanden afgebouwd en op 15 februari 1973 werd de technische proefvaart gehouden. Op 24 februari 1973 werd de nieuwe J. Henry Dunant door H.K.H. Prinses Margriet gedoopt, waarna het schip officieel door de werf aan het NRK werd overgedragen. Het nieuwe schip bood plaats aan 74 gasten, ca. 12 bemanningsleden en 39 leden verzorgend personeel.

De derde J. HENRY DUNANT - zie voor meer info J. HENRY DUNANT - De Binnenvaart
In de negentiger jaren vond men het tijd worden om aan een nieuw schip te gaan denken. Na twintig jaar trouwe dienst was de tweede J. Henry Dunant verouderd. De gasten stelden prijs op meer privacy, de stahoogte was, door de toegenomen gemiddelde lengte, nog nauwelijks voldoende en het schip moest meer het idee gaan geven van een vakantieschip, in plaats van een varend ziekenhuis.

De nieuwe J. Henry Dunant bood plaats aan 68 gasten en 50 vrijwillige begeleiders. Onder hen bevonden zich verpleegkundigen en een arts. Daarnaast was er een vaste bemanning van 12 mensen. Het schip maakte circa 44 tochten per jaar.

Het schip, dat werd beheerd door de J.H. Dunant Stichting in Den Haag, werd in 2016 verkocht aan Four Seasons Travel Group BV in Hendrik-Ido-Ambacht. Vanaf 2019 vaart het rond als de VIOLA van Rijfers Nautical Managemant in Valetta.



1 / 8
De scheepsbel van de J. HENRY DUNANT (2)
2 / 8
J. HENRY DUNANT (1959) Het schip was 64,5 meter lang en 8,2 meter breed
3 / 8
Een slaapzaal aan boord van de J. HENRY DUNANT (1) – Foto: Nederlandse Rode Kruis
4 / 8
J. HENRY DUNANT (1973) Het schip was 80,40 meter lang en 11,20 meter breed – Foto: H.A. Redelaar
5 / 8
De stuurhutinrichting, de machinekamer en het voorschip van de J. HENRY DUNANT (2)
6 / 8
Legpuzzel van de J. HENRY DUNANT (2) – Foto: L. Schuitemaker
7 / 8
J. HENRY DUNANT (1996) Het schip was 96,30 meter lang en 11,40 meter breed – Foto: L. Schuitemaker
8 / 8
De J. HENRY DUNANT (3) in Beneden Leeuwen - Foto: L. Schuitemaker (05-10-2007)