Wangard

Type: STOOMSLEEPBOOT
Scheepsnaam: WANGARD
STOOMMACHINE: 600 IPK

Afmeting: 37,65 X 7,34 M


Een sleepboot is een vaartuig dat gebouwd is om andere vaartuigen te slepen. Een stoomsleepboot maakt voor de voortstuwing gebruik van een stoommachine. Stoomsleepboten waren gebruikelijk vanaf het einde van de 19e eeuw tot in de jaren-50 van de 20ste eeuw, toen er steeds meer motorsleepboten kwamen.

Deze stoomsleepboot is in 1915 gebouwd onder de naam HUMBOLDT voor de Steenkolen Handels Vereeniging NV (SHV) in Rotterdam. Ze werd ingezet in de Rijnvaart. Vanaf 1920 voer zij als WANGARD van de Nederlandsche Transport Maatschappij NV in Rotterdam zoals dit model weergeeft. In 1952 werd zij omgebouwd tot motorsleepboot en kreeg 2 x 400 pk Bolnes dieselmotoren als voortstuwing. Kenmerkend voor deze sleepboot was de ingekorte schoorsteen. In 1968 is deze sleepboot verkocht naar Panama en ze zal inmiddels wel gesloopt zijn.

De Nederlandsche Rijnvaartvereeniging (NRV), in binnenvaartjargon de ‘Steenkolen’ genoemd, was drieëntachtig jaar een begrip. Deze dochteronderneming van de Steenkolen Handelsvereeniging (SHV) groeide uit tot een van de grootste Rijnrederijen van Nederland. Uiteraard is de NRV groot geworden door het vervoer van steenkolen. De NRV heeft totaal 281 sleepschepen, 64 stoomsleepboten, 14 motorsleepboten, 30 motorschepen, 2 duwboten, 2 havenduwboten, 24 duwbakken en vele andere vaartuigen in beheer gehad. Op 1 februari 1968 werd de Europese Waterweg Transporten BV (EWT) opgericht. Het bedrijf ontstond na een fusie van de Nederlandsche Rijnvaartvereeniging NV (NRV) en Handels- en Transportmaatschappij Vulcaan NV, twee grote en beroemde binnenvaartrederijen uit de jaren twintig van de vorige eeuw.



1 / 6
Tekening van J. van ’t Verlaat
2 / 6
Een heel bekende foto is de WANGARD in het ijs te Gorinchem in 1929
3 / 6
De WANGARD moest ijsvrij worden gemaakt in 1929
4 / 6
Van stoomsleepboot naar dieselsleepboot – Foto: W.M.J..Visser
5 / 6
De WANGARD in Ruhrort met de kenmerkende ingekorte schoorsteen
6 / 6
Tekening van J. van ’t Verlaat

Eerst bekende gegevens:

- Gebouwd met de naam Humboldt
- EU Nummer: 2308183
- Bouwjaar: 1915
- Bouwnummer: 271
- Bouwwerf: P. Smit Jr. in Rotterdam 
- 1ste eigenaar: Steenkolen Handels Vereeniging NV in Rotterdam
- Nationaliteit: Nederland

Zie voor meer info de databank ‘De Binnenvaartschepen’: klik hier