Damco90

Type: Sleepschip
Scheepsnaam: Damco 90
laadvermogen: 966 ton


Afmeting: 70 X 8,20 M


Een sleepschip is een vaartuig dat is ingericht voor het vervoer van goederen en dat niet is voorzien van een eigen voortstuwingsinstallatie en dat bestemd is om door een sleepboot voortgetrokken te worden. Het sleepschepentijdperk was het tijdperk waarin, op de Rijn en haar nevenrivieren, de sleepvaart een zeer belangrijk aandeel had in het totale goederenvervoer op deze rivier. Deze periode begint zo rond 1850, het einde komt in de jaren zestig van de twintigste eeuw.

Dit sleepschip is in 1930 gebouwd onder de naam PALESTINA. Vanaf 1949 voer zij als DAMCO 90 zoals dit model weergeeft. In 1949 is zij omgebouwd tot motorvrachtschip DAMCO 230 en in 1997 gesloopt. De Damco Scheepvaartmaatschappij NV in Rotterdam had in de vorige eeuw een enorme vloot van eigen sleepschepen en sleepboten. Alsmede een groot aantal vracht- en tankschepen met eigen voortstuwing. Damco is in 1974 geheel opgegaan in de Nedlloyd. De sleepboten en vrachtschepen waren inmiddels grotendeels afgevoerd, terwijl de tankers overgingen naar de Nedlloyd Rijn- en Binnenvaart.



1 / 5
Als sleepschip DAMCO 90
2 / 5
Als mvs DAMCO 230 in Mannheim – Foto: Wilk/archief G. Dexheimer
3 / 5
Als mvs DAMCO 230 op de voorpagina van het Damco Nieuws (juli 1955)
4 / 5
Als mvs DAMCO 230 afgemeerd boven de brug Strasbourg-Kehl
5 / 5
Als mvs MARCO POLO – Foto: H.A. Redelaar

Eerst bekende gegevens:

- Gebouwd met de naam Palestina
- EU Nummer: 2101799
- Bouwjaar: 1930
- Bouwwerf: Holland in Hardinxveld 
- 1ste eigenaar: Joh. Heuvelman in Rotterdam
- Nationaliteit: Nederland

Zie voor meer info de databank ‘De Binnenvaartschepen’: klik hier