Radersleepboot

Type: RADERsleepboot
Scheepsnaam: Dordrecht
Stoommachine: 1600 IPK


Afmeting: 77,80 x 22.50 M


Een sleepboot is een vaartuig dat gebouwd is om andere vaartuigen te slepen. Een radersleepboot wordt door middel van schepraderen voortbewogen. Een raderboot is aan elke zijde uitgerust met een groot scheprad. De raderboten waren de eerste vaartuigen die beschikten over een mechanische voortstuwingsinstallatie. Aan het einde van de 19de eeuw kreeg de raderboot concurrentie van de scheepsschroef die een hoger rendement heeft. Tot aan de helft van de 20ste eeuw waren er nog 113 radersleepboten actief in de Rijnvaart. In mei 1945 lagen er hiervan 100 gezonken. Slechts 13 stuks hadden het oorlogsgeweld overleefd.

Deze radersleepboot is in 1922 gebouwd onder de naam DORDRECHT voor de Standaard Transport Maatschappij NV in Rotterdam. Tussen 1922 en 1924 bracht de Standaard vijf nieuwe raderstoomsleepboten in de vaart. Zij kregen de namen van Nederlandse steden. De Standaard Transport Maatschappij was een volle dochtermaatschappij van het Duitse-Fendel concern in Mannheim. De DORDRECHT was weliswaar een raderstoomsleepboot, maar zij was niet uitgerust met een stoommachine in de ware zin van het woord. Zij was namelijk voorzien van een op kolen gestookte stoomturbine van 1600 ipk, met 3600 omwentelingen per minuut van het merk Brown Boveri. De raderen waren gereduceerd tot 40 omwentelingen per minuut.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog bracht Fendel een belangrijk deel van de Standaardvloot onder Duitse controle. Waaronder ook de DORDRECHT. Zij werd in 1948 omgebouwd tot oliestoker en het vermogen werd opgevoerd naar 2000 ipk. In 1957 werd de DORDRECHT uit de vaart genomen en opgelegd. In het voorjaar van 1961 waren er plannen om de radersleepboot DORDRECHT op de Mannheimer Schiffswerft te slopen. Nadat de opbouw, ketels en machine eruit waren gehaald, besloot de plaatselijke Segler-Vereinigung Mannheim E.V. op 7 juni 1961 haar te kopen. Het casco werd met achttien meter ingekort en in vier jaar tijd werd in eigen regie gewerkt om het casco om te bouwen als Bootshaus. Op 26 juni 1965 werd het verenigingsschip officieel in gebruik genomen.




1 / 6
De DORDRECHT bij aankomst in Basel. Foto: archief G. Dexheimer
2 / 6
Achter opname van de DORDRECHT.Foto: archief G. Dexheimer
3 / 6
Destijds nog met een open stuurhut. Foto: archief G. Dexheimer
4 / 6
De DORDRECHT opvarend te Kaub met drie sleepschepen in aanhang.
5 / 6
De DORDRECHT in de Duitse Fendel kleuren (geel-rood-geel). Foto: archief Jos Hubens
6 / 6
Na 100 jaar, draagt de DORDRECHT nog altijd haar naam. Foto: Jos Banning

Eerst bekende gegevens:

- Gebouwd met de naam Dordrecht
- EU Nummer: 2304433
- Bouwjaar: 1922
- Bouwwerf: Schimag in Mannheim 
- 1ste eigenaar: Standaard Transport Maatschappij NV in Rotterdam

- Nationaliteit: Nederland

Zie voor meer info de databank ‘De Binnenvaartschepen’: klik hier