Ragnar

Type: RADERsleepboot
Scheepsnaam : ragnar
stoommachine : 2 x 800 iPK

Afmeting : 77,12 x 19,98 M


Een sleepboot is een vaartuig dat gebouwd is om andere vaartuigen te slepen. Een radersleepboot wordt door middel van schepraderen voortbewogen. Een raderboot is aan elke zijde uitgerust met een groot scheprad. De raderboten waren de eerste vaartuigen die beschikten over een mechanische voortstuwingsinstallatie. Aan het einde van de 19de eeuw kreeg de raderboot concurrentie van de scheepsschroef die een hoger rendement heeft. Tot aan de helft van de 20ste eeuw waren er nog 113 radersleepboten actief in de Rijnvaart. In mei 1945 lagen er hiervan 100 gezonken. Slechts 13 stuks hadden het oorlogsgeweld overleefd.

Deze radersleepboot is in 1922 gebouwd onder de naam RAGNAR voor de Nederlandsche Transportmaatschappij NV in Rotterdam. Ze werd ingezet in de Rijnvaart. Begin 1945 ter hoogte van Winkel (kmr 520,5) gebombardeerd en gezonken. In 1946 gelicht en na reparatie opnieuw voor de NRV in de vaart gebracht. In 1957 is zij gesloopt bij Simons in Rotterdam.

De Nederlandsche Rijnvaartvereeniging (NRV), in binnenvaartjargon de ‘Steenkolen’ genoemd, was drieëntachtig jaar een begrip. Deze dochteronderneming van de Steenkolen Handelsvereeniging (SHV) groeide uit tot een van de grootste Rijnrederijen van Nederland. Uiteraard is de NRV groot geworden door het vervoer van steenkolen. De NRV heeft totaal 281 sleepschepen, 64 stoomsleepboten, 14 motorsleepboten, 30 motorschepen, 2 duwboten, 2 havenduwboten, 24 duwbakken en vele andere vaartuigen in beheer gehad. Op 1 februari 1968 werd de Europese Waterweg Transporten BV (EWT) opgericht. Het bedrijf ontstond na een fusie van de Nederlandsche Rijnvaartvereeniging NV (NRV) en Handels- en Transportmaatschappij Vulcaan NV, twee grote en beroemde binnenvaartrederijen uit de jaren twintig van de vorige eeuw.



1 / 7
De RAGNAR als model – Foto: L. Schuitemaker
2 / 7
De tewaterlating van de RAGNAR in 1922
3 / 7
De RAGNAR in volle glorie – Foto: Wilk/archief G. Dexheimer
4 / 7
De indrukwekkende raderkast - Foto: Wilk/archief G. Dexheimer
5 / 7
Met drie schepen in aanhang – Foto: Bubenheim/ archief W.M.J. Visser
6 / 7
Een tekening van S. van der Linde van de RAGNAR in Kaub

Eerst bekende gegevens:

- Gebouwd met de naam Ragnar
- EU Nummer: 2302106
- Bouwjaar: 1922
- Bouwwerf: P. Smit Jr. in Rotterdam 
- 1ste eigenaar: Nederlandsche Transport Maatschappij NV in Rotterdam

- Nationaliteit: Nederland

Zie voor meer info de databank ‘De Binnenvaartschepen’: klik hier