Rene Siegfried

Type: DUWBOOT
Scheepsnaam: RENÉ SIEGFRIED
MOTOR – PK: MGO – 2 x 950 pk
Afmeting: 32 X 11,30 M


Een duwboot is een motorvaartuig dat gebouwd is om andere schepen, voornamelijk duwbakken, voort te duwen als hecht samenstel. Dit laatste betekent dat de vaartuigen met kabels strak aan elkaar zijn gekoppeld, zodat het totaal zich in feite gedraagt als één vaartuig.

De duwboot RENÉ SIEGFRIED werd in 1963 gebouwd voor rekening van de Franse staatsrederij Compagnie Française de Navigation Rhénane (CNFR) in Straatsburg. Zij was het tweede schip uit een serie van drie zusterschepen, die speciaal voor de vaart op de Boven-Rijn waren ontworpen. Als eerste in de serie kwam de AUGUSTE DETOEUF van de werf. De rij werd gesloten door de MARSEILLE. Door het hydraulisch beweegbare stuurhuis kon de RENÉ SIEGFRIED moeiteloos de lage bruggen van Kehl, Chalampé en Basel passeren. Zij behoorde tot de tweede generatie duwboten en was destijds één van de sterkste boten op de Rijn.

De RENÉ SIEGFRIED was bij haar indienststelling uitgerust met twee motoren van 950 pk elk. Met dit aantal pk’s kon zij twee tot vier duwbakken van 1000 ton stroomopwaarts duwen. In 1972 werd zij van nieuwe motoren voorzien van 1600 pk elk. Hiermee kon zij vier duwbakken van elk 2800 ton (11200 ton) duwen. De boot had in haar actieve loopbaan een accommodatie voor negentien bemanningsleden. De bemanning bestond aanvankelijk uit: twee kapiteins, twee stuurlieden, twee machinisten, vier matrozen, één kok en één reserveman aan de wal. Later werd dit aantal teruggebracht tot: twee kapiteins, twee stuurlieden, één machinist, twee matrozen en één reserveman aan de wal. Dat er twee mensen met dezelfde functie aan boord waren, is omdat er dag en nacht werd doorgevaren.

Rijnscheepvaartmuseum

In 1989 werd de RENÉ SIEGFRIED vanwege overcapaciteit in de duwvaart en gebrek aan werk op de Boven- en Midden-Rijn uit de vaart genomen en opgelegd. Zoals zoveel andere schepen in de Rijnvaart zou ook deze Franse boot haar einde gaan vinden op een sloperij. Door initiatieven van de Intressengemeinschaft Rheinschiffahrt e.V., onder aanvoering van voorzitter Werner Engel, kon het schip echter van de sloop worden gered en voor het nageslacht bewaard blijven. De heer Engel had plannen om de RENÉ SIEGFRIED als museumschip en restaurant een plek langs de Rijn te geven. De CFNR speelde een belangrijke rol in het realiseren van deze plannen. In de jaren 1990/1991 werd de duwboot omgetoverd tot drijvend museum annex restaurant, waarbij aan het uiterlijk van de boot niets veranderd werd.

Van binnen veranderde echter des te meer: de motoren werden verwijderd en geplaatst in de duwboot TOUL. Op het bovendek werd een restaurant ingericht met 70 zitplaatsen. Over twee dekken werd, op een oppervlakte van ongeveer 220 m² een Rijnscheepvaartmuseum ingericht. Op 29 oktober 1991 werd de boot afgemeerd in Nierstein (kmr. 481) en voor publiek geopend.

Daarna werd het museum nog een aantal malen ingrijpend veranderd waarbij vooral de tentoonstellingsruimte aanmerkelijk werd vergroot. Dit was mogelijk door de grote drinkwatertank in de voorpiek open te breken. De gehele collectie kon daardoor onderdeks en overzichtelijker gemaakt worden.

Per 1 oktober 2004 is de RENÉ SIEGFRIED eigendom van de stichting ‘De Binnenvaart’ die onder de verantwoording valt van vereniging ‘De Binnenvaart’. Op 11-10-2004 werd de RENÉ SIEGFRIED afgemeerd in het Wantij aan de voormalige scheepswerf De Biesbosch waar zij in 1963 te water is gelaten, na ruim 40 jaar was zij weer thuis. Het Binnenvaartmuseum en documentatiecentrum van de vereniging ‘De Binnenvaart’ zijn ondergebracht in het Binnenvaartcentrum aan boord van het museumschip RENÉ SIEGFRIED. In 2008 is het Binnenvaartmuseum uitgebreid met de komst van de lashbak CG S 6013.



1 / 8
Foto: K. Flemming
2 / 8
De RENÉ SIEGFRIED met een enkele lashbak - Foto: K. Flemming
3 / 8
In de opvaart met een combinatie van lash- en gewone duwbakken t.h.v. Beneden-Leeuwen - Foto: G. Dexheimer (10-10-1975)
4 / 8
Met een combinatie van vracht- en tankduwbakken
5 / 8
Als restaurant/museumschip in Nierstein - Foto: L. Schuitemaker (16-05-1992)
6 / 8
Sinds 11-10-2004 als museumschip in Dordrecht – Foto: L. Schuitemaker
7 / 8
Vanaf 2008 gekoppeld aan de lashbak CG S 6013 – Foto: L. Schuitemaker (04-10-2018)
8 / 8
Het Binnenvaartcentrum in Dordrecht – Foto: L. Schuitemaker (04-10-2018)

Eerst bekende gegevens:

- Gebouwd met de naam: René Siegfried
- EU Nummer: 1820005
- Bouwjaar:1963
- Bouwwerf: De Biesbosch in Dordrecht (bouwnummer 414) 
  
- 1ste eigenaar:Compagnie Française de la Navigation Rhénane in Strasbourg (CFNR)
- Nationaliteit: Frankrijk

Zie voor meer info de databank ‘De Binnenvaartschepen’: klik hier