Waal veer

Type: VEERPONT
Scheepsnaam: WAAL
MOTOR – PK: SCANIA – 2 X 300 PK
Afmeting: 45,90 X 12,10 M


Dit veer is een brugveer en daar zijn er maar een paar van. De naam brugveer verwijst naar de ‘brug’-constructie over het autodek heen waar de stuurhut bovenop staat.

In de late middeleeuwen was er al een veer tussen Tiel en Wamel. Op verzoek van het provinciaal bestuur kreeg Tiel in 1827 een gierpont. Toen na de Tweede Wereldoorlog de gemotoriseerde scheepvaart op de Waal toenam vormde de gierpont echter een steeds grotere belemmering voor de doorvaart. In 1957 werd de gierpont uit de vaart genomen. Vanaf 1960 kwamen er de vrijvarende motorveerponten WAAL en STAD TIEL. Met deze veerponten kon een verbinding voor het autoverkeer tussen Tiel en de ten zuiden van de Waal liggende dorpen worden onderhouden. Toen in 1974 de Prins Willem-Alexanderbrug bij Echteld werd geopend, zijn de motorveerponten verkocht. De WAAL werd verkocht naar de Gemeente Wijk bij Duurstede en ingezet als WIJKSE VEER tussen Wijk bij Duurstede en Rijswijk. Nadat er in Wijk bij Duurstede een nieuwe veerpont kwam vaart zij vanaf 1993 op de Elbe.



1 / 2
Van 1960 tot 1974 onderhield de WAAL de veerdienst tussen Tiel en Wamel – Foto: archief
2 / 2
In 1969 kwam de STAD TIEL in de vaart en werd de veerdienst door twee veerponten onderhouden – Foto: archief J. Boersema

Eerst bekende gegevens:

- Gebouwd met de naam Waal
- Bouwjaar: 1959
- Bouwwerf: H.J. Koopman in Dordrecht 
- 1ste eigenaar: Gemeente Tiel
- Nationaliteit: Nederland

Zie voor meer info de databank ‘De Binnenvaartschepen’: klik hier